2010. november 25., csütörtök

Nyílt levél a NIOK részére

Tisztelt NIOK Alapítvány,
Tisztelt Gerencsér Balázs, Igazgató Úr,
Kedves Simor Eszter, program asszisztens!

Mint a profit szférából érkező újonc már idejében elkezdtem annak utánanézni, hogy szakmai tudásom hogyan, merre szélesíthetem azért, hogy az általam képviselt alapítványokat a tőlem telhető legmagasabb színvonalon képviselni tudjam, az alapítványok működését szakmailag a lehető legjobban átlássam. 2010. szeptemberében ezzel kapcsolatban egyeztettem egy kolléganőjükkel, aki arról tájékoztatott, hogy az önök által szervezett ilyen irányú szakmai továbbképzés 2010. novemberében várható. Mivel ma Magyarországon a NIOK-on kívül ilyen jellegű képzést senki nem szervez, így egyértelmű volt, hogy az önök képzését választom - mint utólag kiderült, nem én választom -. A képzési felhívás után rövid időn belül elküldtem jelentkezésem és a szükséges dokumentációt.

Az első meglepetés akkor ért, mikor a program koordinátora tájékoztatott róla, hogy a képzésen való részvétel nem automatikus. Erre vonatkozóan a képzési felhívásban tájékoztatás nincs, az egyetlen erre utaló (vagy utólag így is érthető) megjegyzés az alábbi: "A jelentkezés akkor lép életbe, ha a NIOK Alapítvány írásos visszaigazolást küld a jelentkezés regisztrációjáról." (A kiírás most is megtalálható az alábbi oldalon: http://www.nonprofit.hu/hirek/egyhir/670036.html). Számos szakmai képzésen vettem részt, mindenhol értelemszerű, hogy a jelentkezés egy visszaigazolás után lép életbe. Ezt a visszaigazolást a program koordinátora részemre megküldte egy "Köszönöm jelentkezését!" levéllel. Pár nap múlva - annak érdekében, hogy a budapesti tartózkodásom meg tudjam szervezni - érdeklődtem arról, hogy a képzés helyileg merre lesz. Ekkor derült ki számomra, hogy a képzésen való részvétel nem automatikus. Ugyanezen levélváltás során tettem fel az alábbi kérdést: "Tud arról tájékoztatást adni, hogy a képzésen való részvétel elbírálásánál mik a szempontok?". Ezen kérdésemre azonban választ sem akkor, sem azóta nem kaptam.
Azt gondolom, hogy senkitől nem elvárható, hogy 3 napnyi szabadságot szervezzen meg magának akkor, amikor arról, hogy az említett napokon egyáltalán szükség lesz-e a szabadidejére, csak a program kezdete előtt 2 (!!!) munkanappal értesítik - vagy esetemben még ez sem -, tudva azt, hogy ma Magyarországon a civil szférában dolgozó személyek jelentős része a feladatait munka mellett látja el, legtöbbször önkéntes alapon.

A jelentkezésemkor válaszoltam az önök által feltett kérdésekre:
"Milyen szakmai elvárásai vannak a program témájával kapcsolatban?
Számomra legfontosabb, az alapítványok sajátos jogi és adózási helyzetének a pontos megismerése, mivel erre vonatkozólag meglehetősen szűk a hazai szakirodalom. Az alapítványi szabályozás megfelelő ismeretéhez szükséges tudást sok jogszabály 1-1 paragrafusa adja, amennyiben ezeket összefoglalva meg tudnák ismertetni, az jelentősen megkönnyíteni a mindennapi működést.

Milyen szervezeti problémák megoldására keres választ a képzésen?
Szervezeti kérdések egyelőre nem merültek fel.

Milyen – a témához kapcsolódó – személyes tapasztalatokkal rendelkezik?
A profitszférában eltöltött 10 év adja a vállalati szektorból hozott tapasztalatokat, a non profit szektorban újoncnak érzem magam, de 2010. eleje óta azért elég sok témával sikerült már megismerkednem.

Mióta dolgozik a non-profit szektorban és milyen feladatokat lát(ott) el?
10 évnyi vállalati szektori munka után, idén csöppentem a non-profit szektorba. Két alapítvány képviselője vagyok ill. pénzügyi, szervezési feladatokat látok el.

Mutasson be egy projektet, amelyet a szervezete megvalósított az elmúlt évben!
Két alapítványnak a képviseletét látom el - Manócsomag Közcélú Alapítvány ill. a SoSe Közhasznú Alapítvány -, a két alapítvány a szociális vonalat leszámítva meglehetősen különböző profilú.
Manócsomag Közcélú Alapítvány ruhacsomagokat juttat el kora ill. kissúllyal született babáknak, mivel ez jelenleg hiánycikk az országban ill. az a rövid időszak, ameddig ezekre szükség van aránytalanul nagy anyagi terhet jelentene a családoknak. Az alapítvány működésének alapját képező tevékenység már 6. éve folyik, jelenleg 70 családnál van kint ruhacsomag.
web: manocsomag.hu

A SoSe Közhasznú Alapítvány jótékonysági akciókat szervez, éves szinten 3 ilyen akció lesz (www.segitsuti.hu ill. www.sok-kicsi.hu), a jelenleg civil szerveződés szervezését, irányítását veszi át, 2010. novembertől. Gasztrobloggerek által felajánlott süteményekre, élményprogramokra lehet licitálni, és a licitből befolyt összeget a támogatott intézmények által meghatározott eszközök beszerzésére fordítja.

Az alapítványnál kiemelten fontos a nyílt elszámolás, a pénzek felhasználása mindig nyomonkövethető, az alapítvány a befolyt támogatási összegekből működési költséget nem számol el, egy az egyben a kiválasztott támogatotthoz kerül az összeg.
az alapítvány honlapja: www.sosealapitvany.hu
ill.a jelenleg is még zajló - ezért még nem teljes - őszi Segítsüti pénzügyi elszámolása: link"

A döntést november 24-25dikére ígérték, ennek ellenére november 25. délután fél3-ig semmiféle visszaigazolást nem kaptam. Telefonos megkeresésre tájékoztattak, hogy a jelentkezési lapom nem találják. (Jelzem, arról a jelentkezési lapról van szó, amit két héttel ezelőtt, az előírt határidőn belül elküldtem és aminek megérkezését Önök 2010.11.12-én emailben visszaigazolták, és a témában ugyanezen a napon még további három e-mailt váltottunk a program koordinátorával.) A mai telefonbeszélgetésünk alatt továbbá arról tájékoztattak, hogy a jelentkezésem nem fogadták el, indokuk az alábbi: Az általam felsorolt adózási és jogi kérdések, amikre választ szeretnék kapni, nem részei a programnak. Vegyem fel a kapcsolatot a helyi szervezettel.

Az önök által meghirdetett program része, utolsó pontja: "A civil szervezetek gazdálkodása", ennek a fejezetnek vajon hogy nem része a nonprofit szektor sajátos jogi helyzete, a rá vonatkozó sajátos adózási és egyéb gazdasági kérdések?
Mindezek mellett, mivel önök a program kiírásában ismertették a program tematikáját: A civil szektor története, szereplő; A civil szervezetek működéséről; Fenntarthatóság, forrásteremtés alapjai; Operatív management (mindennapi feladatok egy civil szervezet működésében); Projekt és pályázatírás; Adománygyűjtés és 1%; A civil szervezetek gazdálkodása), és én erre a meghirdetett programra jelentkeztem, így értelemszerű, hogy a meghirdetett témák is érdekelnek. Ezen felül kiemeltem, amire különösen kíváncsi vagyok (közgazdász, ezen belül számviteli, végzettséggel azt gondolom, a témakiemelés magyarázatra nem szorul).

Amennyiben úgy gondolják, hogy ma Magyarországon a gyenge civil szektor megerősödését jobban támogatják "egyetemisták, főiskolások és a téma iránt érdeklődők", mint olyan szakemberek, akik napi szinten a non profit szektorban tevékenykednek, viszont felvállalva hiányos ismereteiket, azokat bővíteni szándékoznának, akkor nem tudok többet tenni, mint döntésük helyességének megfelelő mértékű sikert kívánni.

Maradok tisztelettel,

Vaczkóné Kovács Orsolya
képviselő
Manócsomag Közcélú Alapítvány

4 megjegyzés:

muzsi írta...

Ó, istenem, ez nevetséges :( Vagy siralmas???
Elküldöd valami újságba is?

Loihi írta...

Orsi,
Ezek után gondolod tudtál volna valamit tanulni tőlük?
Szánalmas.
Újságba vele!

sudve írta...

:-( Profi... :-((

Valaki Szegedről írta...

Orsi, sajnos nem Te vagy az első, aki megszívta velük... Szerintem is sajtónyilvánosságot kellene kapnia a dolognak, erre buzdítottam azokat is, akik hasonlóan megjárták velük. (Ők el is mentek a képzés helyszínére, ahol nem is tudtak semmiről...)